Prírodné oleje a ako si vybrať ten správny?

Prírodné oleje a ako si vybrať ten správny? A nie len to, na konci vám poradíme recept ako schudnúť

Trh nám ponúka nespočetné množstvo olejov, ale ako si vybrať ten najvhodnejší olej?

V kuchyni treba mať niekoľko olejov, lebo každý ma niečo do seba a každý má iné zloženie. Telo bude profitovať z každého oleja, ak je konzumovaný v primeraných dávkach. Popíšeme oleje od toho najpriaznivejšieho a popíšme v tomto článku, len tie oleje, ktoré by ste mali mať určite v kuchyni.

Kokosový olej:

Pre nás číslo jedna je kokosový olej. Kokosový olej len ťažko pripálite, nepodlieha vysokým teplotám a preto je idealny na varenie napríklad aj na pečenie a vyprážanie. Okrem toho je vhodný na priamu konzumáciu, na výrobu pudingov, kolačov a dezertov.

Kyselina laurová, kaprinová a kaprylová v kokosovom oleji

Obsahuje kyselinu laurovú, ktorá je vynikajúca na imunitu. Nachádza sa napríklad aj v materskom mlieku. Okrem toho obsahuje aj kyselinu kaprinovú a kaprylovú. Celkovo kokosový olej má anti-virálne, anti-bakteriálne a anti-mykotické účinky. Patrí mu popredné miesto na liečbu kandidy.

Kokosový olej a Alzheimerova choroba

Jeho ďalšie využitie je pri ochorení Alzheimerova choroba, alebo autizmus. Keďže má stredné reťazce, dokáže preniknúť veľmi rýchlo aj k nervovým bunkám a vyživuje ich. Je mnoho kníh, ktoré popisujú zlepšenia tohto ochorenia práve konzumáciou kokosového oleja.

Kokosový olej znižuje riziko srdcovocievnych ochorení

Okrem toho je vynikajúci pri srdcovocievnych a mozgovocievnych ochoreniach. Znižuje LDL (zlý cholesterol) a zvyšuje HDL dobrý cholesterol, čím znižuje riziko vzniku infarktov a iných vážnych ochorení.

Kokosový olej a chudnutie

Je ideálny aj na chudnutie. Pokiaľ ho nekonzumujete priveľa. Kokosový olej nekoluje v krvi dlho narozdiel od olejov s dlhými reťazcami a neusádza sa v podkožnom tuku, ale je okamžite spracovaní na energiu buniek. Preto je vynikajúci pri chudnutí.

Kokosový olej v kuchyni

Jeho ďalšie využitia sú napríklad pri pečení koláčov, je vynikajúci do raw receptov, ktoré nájdete aj na tejto stránke.

Kokosový olej na vlasy a pleť

Je vynikajúci aj na výrobu pleťových a vlasových masiek.

Kokosový olej sa odlišuje aj v kvalite, preto je dôležité, aby ste siahli po panenskom kokosovol oleji v bio kvalite, lisovanom za studena.

Akcia na panenský kokosový olej bio

Olivový olej:

Získava sa lisovaním olív, panenský olivový olej sa lisuje za studena.

Olivový olej a srdcovocievne ochorenia

Podobne ako kokosový olej, výskumníci preukázali jeho vplyv na znižovanie LDL cholesterolu a zvyšovanie HDL cholesterolu, takže tiež znižuje riziko vzniku týchto ochorení. Avšak napríklad v Amerike na každom olivovom oleji je napísané, že konzumácia 2 lyžičiek denne, teda 23g vedie k zníženiu rizika srdcovocievnych ochorení, ale nadmerná konzumácia prebytočných kalórií toto riziko zvyšuje.

Obsahuje obe zložky Omega 3 aj Omega 6 mastné kyseliny. Omega 3 sú dôležité, lebo sú prevenciou kardiovaskulárnych ochorení a nachádzajú sa vo vyššom množstve napríklad v losose.  Odporúča sa konzumovať 1-2 percentá kalorií v tukoch a pomer Omega 6: Omega 3 by mal byť okolo 10:1. Pomer Omega 6: Omega 3 u olivového oleja je práve 10:1, pretože obsahuje asi 10 percent kyseliny linolovej (omega 6) a 1 percento kyseliny linolénovej (omega 3).

Orechový olej a vlašské orechy:

Orechový olej je vynikajúci, avšak ho kľudne nahraďte orechami, ktoré u nás ľahko nájdete. Orechový olej sa vyrába z vlašských orechov a lisuje sa za studena, aby si zachoval svoje vitamíny a minerály. Okrem toho obsahuje antioxidanty a špeciálny polyfenolický antioxidant kyselinu elagovú. Táto kyselina má protinádorové vlastnosti a je vynikajúca na imunitu.

Orechový olej je plný vitamínov, minerálov a antioxidantov

Orechy tiež obsahujú mangán, melatonín a iné zdraviu prospešné látky. Obsahujú omega 3 aj omega 6. Tiež sa prepodkladá, že znižujú riziko srdcovocievnych a mozgovocievnych ochorení. Má protizápalové účinky a znižujú riziko ochoreí ako artritída. Stabilizujú hormóny vďaka vysokému obsahu selénu, fosforu, horčíka, zinku, železa a vápnika. Zlepšuje stav pleti, pretože obsahujú vitamíny B1, B2, B3 a vitamín E.

Avokádový olej a avokádo:

Avokádo pozostáva z mastných kyselín (kyselina palmitová a kyselina linolová), z vitamínov (A,B1,C,D,E,K,PP), solí, minerálov (horčík, zinok), chorofyl a fytosterolov. Avokádo je ovocie, ktoré obsahuje vysoké množstvo tuku a vysoké  množstvá antioxidantu a vitamínu E.

Avokádo je tiež zázračné ovocie plné významných látok

Avokádo vám dodá potrebné vitamíny a minerály. Obsahuje takmer 20 rôznych minerálov a vitamínov a preto je vynikajúce na podporu imunity.

Čo sa týka srdcovocievnych ochorení, tiež znižuje riziko ich vzniku a zároveň pomáha pri chudnutí, urýchľuje metabolizmus a zlepšuje trávenie (je plné vlákniny).

Naše odporúčanie:

  • Odporúčame denne používať kokosový olej na varenie, pečenie, alebo prípravu koláčov.
  • K večeru je dobré si dať šalát, do ktorého môžete zakomponovať olivový olej, orechy, alebo avokádo.
  • Na desiatu si dajte za hrsť orieškov (mandle, kešu) alebo semiačok (tekvicové, sézamové, chia).

Tip na jeden deň:

Raňajky: 1 celozrnný chlieb s avokádovou nátierkou (avokádovú nátierku môžete nahraďiť napríklad nátierkou alfa-bio, alebo ľubovoľnou domácou nátierkou-jeden recept nájdete tu)

Recept:

  • avokádovú nátierku si pripravíte: 1 zrele avokádo, 3 nízkotučné trojuholníky syra, soľ, citrón na pokvapkanie, 3 strúčiky cesnaku-ak idete do práce tak ho vynechajte

Desiata: Za hrsť kešu orieškov a jablko

Obed: Kuracie prsia na kokosovom oleji s celozrnnou ryžou a k tomu trochu šalátu

Olovrant: smoothie (špenát, banán, chia semiačka)

Večera: Šalát s tuniakom (rukola, olivový olej, tuniak v konzerve, paradajky, olivy)

Verte mi, že ak by ste toto konzumovali jeden mesiac denne, vaša pamäť sa zlepší, vaše trávenie sa upraví a ešte aj schudnete, ale to najlepšie, zbavíte sa telesného tuku! Tak kto to vyskúša?