Chia semiačka, sú naozaj také vzácne pre zdravie?

Chia semiačka, sú naozaj také vzácne pre zdravie?

Chia semiačka majú množstvo benefitov pre zdravie. Obsahujú množstvo vitamínov, minerálov a antioxidantov, ale aj mastné kyseliny. Sú  vhodné na priamu konzumáciu, alebo na varenie. Napríklad z nich viete pripraviť raw puding, alebo vynikajúce palacinky. Môžete ich pridať aj do vášho obľúbeného smoothie.

V 28g Chia nájdete:

  • Vláknina 11g (42 percent denného príjmu)
  • Proteíny 4,4g (9 percent denného príjmu)
  • Omega 3 (4915mg)
  • Omega 6 (1620mg)
  • Vápnik 77mg (18 percent)
  • Fosfor 265mg (27 percent)
  • Draslík 44,8mg (1 percento)
  • Zinok 1mg (7 percent)

Chia semiačka patria medzi superpotraviny. Sú to potraviny, ktoré majú vysoké ORAC, čo hovorí o ich vysokom množstve antioxidantov a majú protinádorové účinky.

Niektoré články hovoria aj o ich účinkoch napríklad pri ochoreniach ako diabetes druhého typu, hypertenzia, alebo zvýšený cholesterol.

Omega 3:

Obsahujú omega 3, hlavne kyselinu ALA. Preto pomáhajú pri zápaloch, posiľňujú pamäť, ale aj znižujú cholesterol. Sú vynikajúce pre zdravie mozgu a nervových buniek. Každodenná konzumácia znižuje riziko vzniku nervových degeneratívnych ochorení vo vyššom veku.

Vláknina:

Vláknina je vynikajúca na trávenie a udržiavanie zdravého tráviaceho systému. Okrem toho pomáha pri chudnutí. V dvoch lyžicách sa nachádza až 10g vlákniny. To je viac ako tretina denného odporúčaného príjmu.

Antioxidanty:

Sú plné antioxidantov a ochraňujú telo pred voľnými radikálmi, pred rakovinou a predčasným starnutím. Obsahujú prírodné fenoly (antioxidanty), ktoré preukázateľne dokážu zničiť až 60 percet voľných radikálov. Okrem toho chia pôsobia preventívne proti starnutiu, obnovujú reparačné mechanizmy v pokožke a organizme.

Minerály:

Dve lyžice obsahujú 18 percent denného odporúčaného príjmu vápnika, 35 percent fosforu, 24 percent horčíka a 50 percent mangánu. Tieto minerály pomáhajú pri liečbe hypertenzie a sú doležité pre metabolizmus tukov. Okrem toho podporujú zdravie zubov, kostí a sú prevenciou osteoporózy.

Proteíny:

Chia semiačka sú vynikajúcim zdrojom proteínov a neobsahujú žiaden cholesterol. V dvoch lyžiciach skonzumujete 4,4gramu proteínov.

Tryptofán:

Je to aminokyselina, ktorá sa nachádza prirodzene v semiačkách. Najviac ho obsahujú sezamové semiačka až 1000mg v 100g a chia obsahujú 750mg v 100g. Tryptofan je vynikajúci, pretože podporuje spánok, zlepšuje náladu a reguluje hlad.

Recept na chia pudding nájdete tu.